Små familjeföretag i Sverige känner sig otillräckligt förberedda för den digitala ekonomin, enligt en ny rapport från Mastercard. För resenärer kan detta påverka allt från bokningar till betalningar.
Digitaliseringen och dess påverkan på turistindustrin
Små och medelstora företag, inklusive många som är involverade i turistsektorn, känner sig inte redo för den digitala omvandlingen. Endast 37 procent av de familjeägda små och medelstora företagen i Sverige anser att de är väl förberedda för att verka i en digital ekonomi. Detta kan ha en direkt inverkan på resenärers upplevelse, från hur smidigt det är att göra en bokning online till att använda digitala betalningsmetoder.
Motstånd mot förändring: En utmaning för resenärer
För resenärer kan motståndet mot digital förändring i dessa företag vara en källa till frustration. Äldre generationer inom familjeföretag är ofta mindre öppna för att prova nya saker, som att implementera digitala betalningslösningar eller onlinebokningssystem.
– ”Småföretagen är drivkraften i Europas ekonomi, som sysselsätter 82 miljoner människor och har visat anmärkningsvärd motståndskraft i tuffa tider. Utan stöd riskerar vi att våra värdefulla, små och lokala företag inte kan möta nya konsumentkrav och förbli konkurrenskraftiga,” säger Erik Gutwasser, divisionschef, Mastercard Norden och Baltikum.
Vad resenärer kan förvänta sig i framtiden
Trots utmaningarna planerar många av dessa företag att införa fler digitala lösningar under de kommande 12 månaderna. Detta kan inkludera allt från digitala betalningserbjudanden till onlinebokningssystem, vilket skulle göra det enklare för resenärer att planera och genomföra sina resor.
Behovet av stöd och dess påverkan på turistsektorn
För att dessa företag ska kunna moderniseras effektivt och därmed förbättra resenärers upplevelser, krävs mer utbildning, mentorskap och vägledning.
– ”Som vi ser det finns det tre huvudsakliga hinder som bromsar tillväxten för småföretag i Sverige och i Europa; förmågan att ta emot och göra betalningar, tillgång till finansiering för att stödja långsiktig tillväxt och tillgång till verktyg som hjälper företag att ansluta sig till det digitala ekosystemet,” tillägger Erik Gutwasser.