Är du osäker på hur man skriver ett CV när man söker jobb? I den här guiden förklarar vi de viktigaste delarna du bör tänka på när du ska skriva CV.
Det finns få saker som kan påverka ens möjligheter att få ett arbete som att ha ett ordentligt CV. Om man däremot inte vet hur man skriver ett sådant, minskar ens möjligheter markant att få ett jobb. Därför är det viktigt att man känner till hur man skriver ett CV. Tycker man att det är besvärligt att göra det själv så finns det många tjänster på marknaden som kan fungera som stöd. CoWrite har utvecklat en robot som hjälper dig att skriva personliga brev.
I korthet är ett CV-dokument en livsberättelse som pekar på relevanta utbildningar, tidigare erfarenheter och arbeten. Det ger en potentiell arbetsgivare möjligheten att se vilka kunskaper du har och vilken typ av erfarenhet du har. För på många sätt kan det påverka väldigt mycket.
Först och främst är ett CV ett dokument som är viktigt att bifoga när man söker ett arbete. Det ska innehålla dina personliga uppgifter och ett antal olika rubriker. För att skriva ett CV måste man komma ihåg att det ska ge arbetsgivaren en komplett bild av det som är relevant. Vilket kan skilja sig från arbetsgivare till arbetsgivare.
Viktiga rubriker i ett CV
När du skriver ett CV ska du se till att dina utbildningar finns med. Det är den första rubriken efter det att man skriva sina personliga uppgifter. Under den rubriken behöver man inte nödvändigtvis ta med alla utbildningar, om de inte är relevanta. Har man en universitetsutbildning behöver man inte ta med att man gått i grundskolan. Här gör man det som är lämpligt för det arbetet man sökt.
En annan rubrik är tidigare yrken. Då fyller man i vilka arbeten man haft och vad man gjort. Är det första gången man söker ett jobb, är det sällan man har speciellt mycket. Dock är det bra att komma ihåg att man kan fylla i sommarjobb och annat liknande. I en del fall har man kanske även speciella erfarenheter som kan vara intressanta för en potentiell arbetsgivare att se. Dessa kan man också ta med.
Ett bra tips är att hålla ditt CV till en sida, du kan fylla på med relevant information som specifika kunskaper som inte kommer från en utbildning och erfarenheter i ditt personliga brev. Du vill trots allt gör ditt CV både enkelt och överskådligt. Där en potentiell arbetsgivare snabbt kan få en bild av om du passar in för tjänsten eller inte.