Det finns mycket man måste tänka på när man ska skriva ett personligt brev.
Först och främst fins det ingen mall för hur man ska göra det på bästa sätt. Mycket beror på vilken typ av position, arbete och arbetsgivare som det gäller. Man ska helt enkelt inte utgå ifrån att man ska skriva samma sak för alla typer av positioner. Istället är det viktigt att man anpassar det personliga brevet efter positionen. Och vad man ska skriva är egentligen upp till en själv. Det är nämligen ett personligt brev. Dock är det vanligt att man berättar kort om sig själv och varför man skulle passa för jobbet man sökt.
Det är nämligen det allra viktigaste i slutändan. Att man kan skriver på ett personligt sätt som visar upp vilket intresse man har av det jobbet. Många väljer att skriva väldigt långa personliga brev, dock är det inte nödvändigt. Utan håll det till en sida. Det är nämligen ingen arbetsgivare som har tiden att läsa en roman om varje arbetssökande.
Berätta om dig själv och det som är relevant för arbetet
Om du söker en position där engelska är nödvändigt och du bott eller studerat i ett engelskspråkigt land är det något som både kan finnas med på ditt CV och i ditt personliga brev. Gäller positionen något där det inte är relevant eller ens intressant, bör man inte ta med det. Fokusera på att lägga fram det som trots allt kan vara intressant för en arbetsgivare att känna till. Specifika språkkunskaper och om man bott utomlands kan vara av intresse men också inte vara det.
Det gäller därför att få en samlad bild av vad en arbetsgivare kan vara intresserad av. Positionen man söker är den referensram man ska använda sig av. Där man tittar på vilka erfarenheter, intressen och annat man har som passar ihop med detta. Vilket inte alltid är enkelt. Man ska inte heller missa att kort berätta om sig själv, hur man är som person och om man har några styrkor. Ibland kan det också vara bra att be någon annan att läsa igenom ens personliga brev innan man skickar in det.